lördag 15 december 2007

Treflig helg till mej


Helgen började bra!

Jag stämplade ut!
Frugan & jag softade lite i tv-soffan och själv fick jag
också två recensioner av Manifesto Doghead.
Den ena av en bekant och den andra av något
så tjusigt som en lektör som recenserade på uppdrag
av Svensk Biblotekstjänst


Såhär fint tycker han:

Manifesto doghead är Håkan Eklunds debutdiktsamling. Boken består av fyrtio ensideslånga dikter fördelade på
fyra tematiskt samlade avdelningar. Håkan Eklunds språk är enkelt och direkt och pendlar mellan mycket
träffande och skarpa formuleringar och rena plattityder. Dikterna gestaltar både funderingar kring tillvarons
vardagliga och mer filosofiska aspekter. Dikterna har helt klart humor och är inte det minsta pretentiösa. Det förefaller som att Håkan Eklund är minst lika inspirerad av populärkultur som av högkultur och den gängse litterära kanon. Manifesto doghead är en ojämn men spännande diktsamling som utan tvekan har flera språkliga höjdpunkter, samtidigt som vissa formuleringar riskerar att mynna ut i intetsägande självklarheter. Boken borde med sitt enkla och lättlästa språk kunna tilltala även ovana lyrikläsare.
Jag igen: Det var faktiskt ett rätt fin tyckande. Inte bara hat!
~
Och en Diktfigur vill ha en omslagsbild till sin kommande bok. En
första råskiss är gjord, får se vart det tar vägen. Kul med ritjobb.
~
Och sen denna Minelli-skandal. Bortsett om att det är synd om
alla människor inblandade, så kan jag inte låta bli att älska att
fenomenet Carola står mitt i tornadon. Skadglädje är ugly men njutbar.
~
Julgran är plastad och klädd

Inga kommentarer: