torsdag 6 december 2007

Bok: Svensk Poet 2007










Svensk poet 2007
En samling svenska poeter

Betyg 4 af 5


Egentligen ska Svensk Poet 2007 få två olika betyg.
Ett gällande konceptet och hur det fungerar och dels ett
betyg som tycker om texternas kvalité.

Jag gillar idén att man får pröjsa en liten slant för att ha
med en dikt i en diktsamling. Det resulterar faktiskt i att man
får en samling med typer som på olika vis brinner för sin dikt.
Ett lika enkelt som genialt koncept av King Ink.
Jag märker det när jag läser alla dikterna i samlingen.
Det är hög nivå på skrivandet nästan överallt.

Man blir lite nervös när man själv har sitt enkla alster
bland sådana duktiga förmågor. Men det som överskugar
är glädjen att ha sin plats bland dem. Ett ganska stort märke
i den svenska diktvärlden har jag och vi allihop varit med att
ristat fram detta hunddiktens år 2007.

All poesi kan man inte gilla när det är 58 typer som viskar till
mig på över 130 sidor härligt fläskig diktsamling. Men ingen
ska sågas här. Det vore osnyggt och motgående min natur
eftersom detta är lite mer än bara en bok-vilken-som-helst.
Men de dikteri som jag gillar mest ska genast namedroppa
och tipsa.

Fredrik Stillesjö beskriver skönt, klart men ändock
mystiskt. Jag får ingen riktig hum om vad dikten vill,
men dom skapar i mig sinnesbilder som jag stormrivs uti.
Som att titta på en konstig film.

Josefin Modigh har ett skönt namn och skiver lika skön dikt.
Korta dikter som fångar känslor, sekunder, små stycken
ur ett liv. Spännande formuleringar och en vilja att veta mer
om vad som hänt, vad som föranlett dikten är hos mig hela
tiden när jag läser henne.

Miss Lyckad skriver poesi lika osminkad som en motorsåg.
Man kan inte värja sig. Älska hennes ord eller .. ja, något
alternativ finns inte egentligen. Dikt som verkligen känns
egen, ursprungen ur en människas tankar. Jag tror att hela
diktsamlingens allra bästa dikt fanns här, den förbannade
och underbara * Jag vill döda henne*

Maria Yvell gillar jag mest för hennes stil. Dikterna är
snygga och skönlästa. Dom har en inneboende rytm och
även om jag inte fattar allt så trivs ögonen att dansa i
hennes orderi.

Daniel Watson, en av figurerna bakom denna fina bok,
har också med en dikt som jag gillar. En text som har en
skön känsloväxling från stillsamt vemod till ett agg.
Snyggt och samma ärliga ton som jag tidigare läst
hos samma Daniel. Han är proffs.

Beställ boken här.

Du:
- Tack Håkan, vilket bra julklappstips!

Jag:
- Varsego!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag fick ett par förfrågningar om att vara med i höstas i en sådan bok på Poeter.se..
Men jag tackade faktiskt nej.. Hmm? Var jag knäpp nu? =)

Håller med dig..
"...får en samling med typer som på olika vis brinner för sin dikt."

Må Gott - Må Bäst!

Sirpa