fredag 28 mars 2008

Sprit & Cigg

Fredagen har dom vinhörna i varje frukosttelevision
värd namnet. Typ 4 flaskor rödtjut presenteras och en
skvätt upphällt i lika många glas. Jag har alltid undrat
vad som händer när filmandet är över.

Dricker dom upp de öppnade flaskorna, eller är det någon
i filmteamet som får ta hemvinet?

Kanske hålls det ett lotteri?

I matlagningsprogrammen blir det också en del
spontan-supandes.
Här är det typ: Till detta dricks starköl
och varför inte en snaps eller två
!

Sen är det starka droppar i alla strupar
Men jag funderar varför det aldrig är någon som säger:

- Nej tack, jag tog bilen hit.

Inte kan väl alla åka taxi på fredagar, eller bo
på gångavstånd. Eller säger dom från produktionen när
gästen bjuds in:

- Vi kommer dricka lite sprit så åk taxi.

Konspiratören i mig säger att det kanske blott är fejk-booze i
glasen, men det verkar lite för konspiratoriskt.

Jag gick i 9:an och sa till ord-o-bild-läraren att vi skulle
göra en film om mobbing och manuset var ungefär att en
tönt blev tvingad att röka cigaretter när han passerade
rökrutan som var fylld av tuffingar.
Bra filmidé sa lärarna och fram med stålarna sa jag!

Läraren undrade över pengafrågan och jag förklarade att
pengarna skulle användas för att inhandla rökverk till
cigarettscenen. Faktiskt fick jag loss pengar till en liten
ask Marlboro och filmen blev av.

Jag undrar om läraren gick med på att bli lurad eller
om han aldrig förstod det.

Jag har slutat röka för minst 5 år sedan.

Voff

3 kommentarer:

B.Hallward sa...

Jag har också undrat över detta vinfenomen på fredagar.
I ett program för ett tag sedan diskuterades vilken promillehalt som gav den bästa fyllan. "Experten" förklarade att det var 0.6 promille, men en av programledarna hävdade att hans bästa fylla låg över denna magiska gräns. Personligen har jag ingen aning var min ligger.
Min gissning är att de kanske åker tunnelbana på fredagarna. :-)

Doghead sa...

Har man koll på promillehalten har man nog inget roligt rus. ;P Så en sådan gräns är omöjlig att spika fast!

B.Hallward sa...

Det har du alldeles rätt i! :-)