torsdag 11 juni 2009

En dikt för radio västmanland

Midsommarönskan

vi kan väl bli troll inatt
och vandra svans i svans bortåt
tallmossbacken

irra oss till skogs på lortigt
bara fötter med kakor och trollsaft
och vildblomster i ditt hår

i gläntan kan vi dansa häxring
runt alla räkningar och uppsägningar
och trasiga gräsklippare
och in i väggen och dåligt samvete
och egentid och magsår

vi gör en lägereld av allt det där skräpet inatt

sen kör vi bara dom där gamla
sagorna med hederliga riddare

dom där där monster alltid förlorar och
prinsessorna vinner prinsen och
allt alltid
slutar lyckligt

ända tills solen går upp

*
Radio Västmanland ska ha med mig i radio på morgonen
på Midsommarafton. 7.30 börjar det men jag kom på att
jag inte har så mycket poesi i ämnet midsommar. Så jag
skrev den härna idag på fabriken.
i höst har andra äventyr trillat in. Jag ska sitta i paneldebatt
i Globenanexet den 27 Oktober och tycka om hur det är med
varsel på arbetsplatsen. det är ett endagsseminarie som heter
http://www.workinglife.se/ . Gå och titta på Program så ser ni
er favoritkompis längst ner till vänster. coolt.
men i ett mail stod att jag var en Talare, vilket betyder att jag
skulle hålla tal! Så jag fick skriva en ängslig fråga om vad det var
dom liksom väntade av mig. Det var tack-o-lov inte ett tal det
var tal om :) vilken konstig mening det där blev. slut

Inga kommentarer: