fredag 22 februari 2008

H. K. Kraxmaskin

eventuellt inledning på nästa diktbok, som fresten ska heta:

H. K. KRAXMASKIN


Jag sitter i ett träd.

Jag såg plötsligt ett träd på riktigt en dag. En
målmedveten strävsam typ utan aning om vart eller varför
hon är på väg någonstans. Grenarna såg ut att ha kämpat,
skrikit och vridit sig stora. Dom tycktes kompromisslöst ha
följt sina egna outgrundliga vägar att växa.

Så jag klättrade upp och nu sitter jag i trädet bunden för
kraften var väldigt bekant.

~

Det ligger en grusplan alldeles vid slutet av sommaren.
Genom trädets långa skugga kan jag stå i den sköna trolldimman
en morgon. I min hand har jag en överfylld soppåse och ett
snarkande hus är min bakgrund.

Ett stråk gör plötsligt sommaren till höst.

Flocken vrålsvan drar med mig i sin plog och jag låter dem göra så.

De platser jag lämnat lyser mig vackert i ryggen. Där slår alla
drömmar in och allt är bara fyrverkeri. Trädet, min vackra
svarta Järnek fylls av den andra flocken. De försakade
korparna kraxar:

- Vänd åter, du är inte klar!

Men aldrig ska jag göra det.

Jag skjuts istället ner på Stora Berget.

Det är Robert Larsson som precis lärt sig säga R och den splitternya
kulsprutan knattrar fram min dödsattest.
Det var då jag gick mig vilse i låtsasvärlden för första gången.
Det skapades en Fristad i den sekunden när mamma ropade
att det var både mat och fred.

För jag hade inte räknat mig till levande ännu.

Fristaden lämnar mig inte ifred och istället blir det en vän.
En plats som låter mig gå på sidan av den andra världen.
En plats för de djupaste färgerna. En plats för de räddaste
bitarna i min själ.

~

Nyss fyllda trehundra år går jag in och ut hur jag vill i Fristaden
för jag lärde mig att bevara varje hål som jag hittade. Det var också
där som allt slutligen landade i tanken att det enda hindret som
kan stå i väg för mig, är det hinder som jag ställt där.
I Fristaden låter jag tanken gå längre. Den drar all tid till nu.
Det som hände i morgon händer även igår. Allt tillfaller mig om
jag vill och därför sker allt som jag önskar.

Jag jagar en storm i Arizona för det vill jag göra.
Jag dricker Norges tunga vatten. Jag bestämmer att solen
föds varje morgon i Ecuador. Jag bygger muren i Kina
och jag river den i Berlin.

Jag fångar ett mellansvenskt lövskogstroll och när jag älskar
henne blir hon en kvinna och hennes svans blir en katt.

~

Jag skriver en diktbok och sen skriver jag en till.


Inga kommentarer: