lördag 2 februari 2008

Bild och Poesi

Jag närmar mig en flock som står vid kaffemaskinen.
Det är mest hanar och två av figurerna längst fram i
kön är uppeldade i strid med varandra.

Jag förstår inte riktigt hur det går till men tydligt är
röstens volym en avgörande faktor och ganska snart har

den ena tystnat och den andra omringats av en beundrande
skara jidderynglingar.
Förloraren viftar vitflagg med ett härsket Äsch och tar sin
kopp och går. Kön återgår till ordningen men de glada
tillropen kastas i riktning segraren.


Alfa, som jag namnger vinnaren, trycker fram sitt kopp
kaffe i maskinen. Det är en ganska komplicerad knapptrycks-

kombination.. Dubbel Mocca, extra grädde och till skillnad
från många andra vid vattenhålet, har Alfa en egen mugg

med ett tryck som berättar att hans lag heter Leksand.

Jag har upptagits i flocken, men alla invecklade ritualer är
svåra att bemästra och ännu svårare att förstå. Men jag har
förstått att värnplikttjänst, sport och bilar är viktiga och dessa
ämnen avhandlas nästa varje morgon. Knappt bekant

med sakerna dricker jag därför oftast mitt svarta kaffe enskilt
och gärna i engångsmugg av brun plast.

Inga kommentarer: