måndag 29 december 2008

Om Charta 77 kvällen

Klockan 19 var vi och drog i den låsta Ögirdörren.
Orkestern Charta 77 skulle lira och som mossiga
småbarnspäron så tänkte vi att det var en lagom tid
att komma dit. Men så var det förstås inte så vi fick
vandra runt i Köping och smådricka öl. Först Hantverkarn
där vi såg den omtalade sexbonden snubbla in på
svensexa när vi snubblade ut. Sen Grekiska grillen
med det kletiga golvet. Slutligen blev det delad pizza
med pilsner på La Fativa eller vad stället heter.
Var fresten där som vi kom på att förlova
oss, kärestan och jag, berättade Ann-Cha och jag hade
glömt det. Jag trodde det var en natt utmed Sveavägen
på en gräsmatta under ett träd.

Men sen var klockan 21 och vi hittade fram till Ögir.
Lokala och ofta spelande Pasted förbandade och dom var
okej. Sen kom farbror Per och De röda t-shirtarna och
rockade av sina dängor med sedvanligt sväng. Undrar
hur många gånger man har sett Charta egentligen?
Det är trevligt som tusan för gammelpunkers som mig och
fru att ha dem dyka upp sådär nångång i halvåret så
man får i sig lite kvällsluft. Vad gör man om man bor där inga
Charta 77:or bor? Här i Köping är dom liksom ett säkert kort.

Under tiden hade Iris kontroll på farmor & farfar.
Dom hade skötit sig bra hela kvällen hemma på
Rudbeckius.

*

Dagen efter var det betongkeps som gällde för mig.
Det känns inte lika kul. För då är jag liksom inte så
Ung och vital som kvällen innan. Söndagen var mörk.

*

Nu är familjen igång igen! Vi har åkt frostmobil
till I.K.E.A. och handlat lyktor, snuttar och en
ägg-klocka även om det är tuffare att koka pasta
utan en sån.

Sen förbi Åse & Tove en sväng och hem igen.

- Voff

Inga kommentarer: