onsdag 17 december 2008

Intervjun i Magazin24

Idag kom Magzine i brevlådan och under rubriken
Doghead släpper bok stod intervjun med mig
att läsa! Utomsockens kan läsa nedan om man vill!

******************************************************

Framför mig sitter en "hundskalle". Han kallar sig det i alla
fall, denne man som inte bara är konstnär utan även skriver
dikter. Nu har hans andra diktsamling släppts och den heter
H.K Kraxmaskin.


Håkan Eklund från Köping är 36 år gammal och har de senaste
åren skrivit en hel del dikter.Det har tidigare resulterat i en
diktsamling som fick namnet "Manifesto Doghead" och i måndags
släpptes Håkans andra diktsamling som heter H.K Kraxmaskin.

Din första diktsamling, hur många exemplar såldes den i?
-
Det har blivit över 100 exemplar och det känns helt okej,
eftersom det är en så smal genre det här
, berättar Håkan.

Håkans dikter är både roliga och annorlunda.Magazin24 har
läst hans andra diktsamling och fastnat för en del av dikterna

som är korta, men väcker tankar.

Här följer en kort dikt ur samlingen.

~

Meddelande i mördarkvarter

du behöver inte låtsas
jag vet att du är rädd
för mörkret


det är liksom anledningen till
att du står i skuggan


~

Håkans dikt-karriär har sitt ursprung i punkmusiken och
förutom att Håkan skriver dikter så ritar han även en hel del.
- Jag har haft några utställningar på Ögir, ritat en del skivomslag,
gjort bilder till tröjor och ritat Hagateaterns nya skylt bland annat
,
säger Håkan.

Många av Håkans dikter är mörka och andra är befläckade
med en skön humor. Tillsammans med de illustrationer som
finns i boken som är det faktiskt rolig läsning som Håkan bjuder
på i denna diktsamling.

Ditt namn Håkan Kråkan Kraxmaskin, var kommer det ifrån?
-
Det är en gammal visa eller omtolkning av Krakel Spektakel
så jag tänkte varför inte, jag heter ju Håkan så
, berättar Håkan.

Namnet Doghead är ju även något du förknippar dig med?
- Ja, det är ett namn som hängt med i många år, det började

som ett "nickname" på internet och har därefter funnits med mig,
jag gillar det,
säger Håkan.

Håkan har under de senaste åtta åren skrivit någonstans
runt 500 dikter, men för närvarande så blir det inte många dikter.
- Nej, nu är jag inne i en period där jag ritar väldigt mycket, allt
går i perioder för mig. Ena stunden är det skriva som gäller,
nästa rita. Men så är det med konstnärer, ombytliga
, säger
Håkan och skrattar.

/ KRISTER SVARTSTRÖM

Fakta:H.K Kraxmaskin – diktsamling av Håkan Eklund
Pris: 79 kronor på
http://www.kingink.se
Finns även på
bokia.se och cdon.com
Släpptes: den 15 december 2008

Inga kommentarer: