torsdag 24 april 2008

Bok: Tystanden har så många röster




Bok:
Tystnaden har så många röster
Dikter av Therese Erlandsson

Betyg: 3 af 5


Det är väldigt spännande att läsa en diktsamling från
någon vars poesi man aldrig tidigare har läst. Jag visste inte
vad som väntade i Thereses debut, men det jag fann gjorde
mig inte besviken.
Dikterna kretsar kring förhållanden av olika slag. Det är
svepande små gnuttar text som fångar tillstånd eller berättar
något om hur det kan vara och är.

Det är vackert skriven dikt och jag upptäcker att orden
ger mig en positiv känsla. En ljus känsla även om det
ibland tycks röra vid något svartare.

Dikterna är verkligen av berättande karaktär, ändå
finner jag inte någon kristallklar meddelande. Hon rör sig
i mina ögon likt en katt runt den heta gröten. Det kan bli lite
för diffust för min smak.

Det är i det diffusa som hon förlorade mig, men
det är ju också, lite konstigt kanske, en styrka i poetiska
kvarter att ha tavlan lite skissad bara. Jag tor att nämligen
att det kan attrahera också.

En fin debutbok!

Inga kommentarer: