tisdag 21 oktober 2008

Vad pekar vi på?

Jag undrar över en sak.

Jag har snubblat fram genom livet och sett goda ting
och jag har sett onda ting. Allt är inte snyggt och jag
har fattat att det mesta lever i någon slags balans med
sin motvikt. Jag kan känna mig oengagerad även
om jag ser en orättvisa eller något galet och jag kan
tycka att jag borde reagera för att göra en ändring.

Men brukar inte göra det.

Sen kommer lilla dottern och sätter sig i mitt liv.
Av det kommer tanken på hur de unga mår idag.
En dag har Iris växt upp till den världen som jag
känner att det måste till en förändring i.

Så det är en egoistisk botten i denna ädelmodiga
vilja. Men va fan gör egentligen det när målet är
det rätta ?

Jag vet inte hur världen ska bli lättare för alla
trubbelgrubblare men något är akut sjukt i
samhället när det verkar vara så många unga
somhåller på med att göra-sig-illa-grejen. Vad
kommer deras tankar ifrån?

Ansvaret kan lätt läggas på tex föräldrar som inte
ser, mobbing eller kanske lockande skendestruktiva
ungdomskulturer, men det rätta svaret måste vara ändå
vara större på något sätt.

Jag tror att det behövs en förändring i hela folksjälen.
Det är press som ligger på de unga. En press som
manar till olika saker man ska vara, man ska se ut, man
ska göra och man ska tycka. Pressen kommer från ett
skevt idealhanterande hos oss alla och är någon slags
felfungerande Jantelag som säger åt oss att vi alla ska
sträva efter något som den allmänna uppfattningen pekat
ut är något fint och bra.

Det vi har fingret pekat på nu är ungefär: Pengar, Stjärna,
Kändis, Synas, Mode, Busiga drogen, Snabba bilen,
Bli smal,Skär bort och lägg till, Singstar, Rockstar,
Moviestar och Superstar.

Det är nog läge att börja peka på annat.

Inga kommentarer: