söndag 26 oktober 2008

Recension av Container 90s nya Album



Betyg 3 af 5
Container 90 - World ChampionShit


Jag har följt Container 90s musikaliska utveckling och äventyr
med största intresse de senaste fem (?) åren. En anledning är
att ena duohalvan är bekanting från valptiden. Men främst har
intresset hållits vid liv pga duons enträgna hobbykneg att släppa
från sig D.I.Y skivor.Det är ju som bekant svårt att inte gilla och
inspireras av sådana konstbrinnande figurer.
Musiken är old school E.B.M och är för den oinvigde kanske bäst
beskriven i detta fall som smatter-rytmisk musik med vrålsång.
Eller kanske om man kan tänka sig hur det skulle låta om
Depeche Mode spelade tvåtaktspunk.

Nu har Containern gått och blivit signade av ett tyskt skivbolag
och precis släppt sitt första bolagsalbum. World ChampionShit.
Musiken på plattan är en rak fortsättning på det man fann på
föregångaren. Upp-tempo plip-plop. Jag tycker dock att
denna är mer varierad än deras förra skiva Scandinavian Masters.

Och det uppskattar jag för ibland kan sådanhäringa musik bli lite
enformig när man lyssnar på fulllängdare. Det är väl kanske så
att det ska till en liten trans-beat i musiken som görs sig bra på
konserter men jag kan tycka det blir lit enformigt på skiva.

Därför är det så bra att denna skiva har många ruggigt bra dängor.
Två favoriter är Richard is a Racist och Dogwalk, som även går att
lyssna på C90´s myspace-sida.

Den allra bästa låten är ”We dont give a fuck” som är helt perfekt
i sitt arrangemang med beat-växlingar och neråt-sjung. När
Container 90 får sin stora fläskiga hit så tror jag det är denna låt
det kommer handlar om.

En annan låt som jag verkligen gillar är Beccy is a stomper som
har lite England-77-punk någonstans i låtens skelett. Det är snyggt
att sådant lyser igenom ibland.

Avslutningsvis bara:
En skitbra skiva. Säkert betyg 5 för EBM men solklar 3:a för
gammelpunkers

Inga kommentarer: