onsdag 7 maj 2008

Recension i Det Grymma Svärdet Nr 2

Idag fick jag Det Grymma Svärdet i brevlådan.
En härligttjock blaskatidning, men jag gillar
den extra mycket för attmin diktsamling stod
att läsa om i den rackarn.
se själv va fint dom tyckte på recensions-sidan...


"sotsvarta sprickor och rispat skinn
den slitna kroppen är säkert min
men jag hör inte hemma där

aluminium tunnar ut mitt blod
mina kaffefläckar vid mitt fikabord
men jag hör inte hemma där

jag håller till vänster knegarbarn
jag sjunker, produktionen stiger
inte för att jag har haft något val
maskinen bestämmer allt, jag tiger

jag hör inte hemma där


Dikten ovan är hämtad från ”Manifesto
Doghead” av Håkan Eklund. Han ville
att jag skulle recensera den, men jag
tror att jag struntar i det. Hur recenserar
man poesi? Frågan är inte retorisk, för det
finns ju bevisligen folk som ägnar sig åt
poesikritik, det är bara det att jag inte
fattar hur det går till.
Egentligen gillar jag inte poesi. Poeter är ofta
trevligt folk och det är som det brukar heta,
kul att de håller på. Det är ändå inga brudar
som vill ha en sån som jag.
Men fortsätt läsa, det kommer snart en snäll grej.
Jag kan dela in mina poesiupplevelser i två
kategorier: de som får mig att vrida mig av
pinsamhet och de som får mig att känna
mig lite lättare i sinnet.
Manifesto Doghead tillhör utan tvekan den
senare kategorin. Ofta när jag känner så kan
det bero på att jag gillar människan bakom
dikten och så är det nu.
Jag känner inte killen personligen, men jag vet
att det sägs att han skriver dikter på fabriksgolvet
och att han spelar punkmusik och ritar bilder
därefter och att han är en av oss. Därför tänker jag
på stående fot välkomna honom som
framtida medarbetare. Välkommen i gänget, grabben.
Diktsamlingen är i vilket fall utgiven på ärevördiga
King Ink ( http://www.kingink.se/ ) och
hans egen hemsideadress
http://hem.passagen.se/doghead .
Kolla upp någon av ställena för detaljer
om hur man lägger labbarna på boken."
Håkan igen!
Man kan ju också förbeställa min nästa
diktsamling som ska komma ut i sensommar-hösten 08.
Då skriver man helt enkelt ett mail till order@kingink.se
och skriver att man vill ha min nästa bok
"H. K. Kraxmaskin"
Den innehåller mer lite sidor, många fler illustrationer
och dessutom några lite längre filosofiska textstycken
ur en arbetarsnubbes vardag.

1 kommentar:

Miss Lyckad sa...

Det var en annorlunda recension.
Mår du bra idag? Solen skiner och inte ska en enda kotte vara inomhus.

Jag ska ha KraxMASkinen =)

Rock! Snart får du boken hörde jag...

/ Miss Lyckad - En bok till dom som bryr sig! -