söndag 11 maj 2008

Bok: Miss Lyckad - En bok till dom som bryr sig


Miss Lyckad
- En bok till dom som bryr sig

Betyg 4 af 5









Miss Lyckad är en Psedonym för någon. Vem hon är
har jag ingen aning om. Kan tyckas märkligt när jag har haft
det ärofulla uppdraget att illustrera många av de texter som
finns i hennes bok. Men kontaketn mellan mig och Miss Lyckad
vandrade hela tiden via förlaget så ni behöver alltså inte besvära
mig med frågor om vem hon är. Jag vet inte.

Jag tycker heller inte det är så viktigt. För det viktiga i
sammanhanget hittar du när du börjar läsa texterna som
fanns i denna kantstötta människa. Det är ett gäng texter
som berör djupt.

Svart:
Det är tysta angelägenheter. Det är fruktansvärda
vittnesmål som inte går att vittna om på annat sätt än
osentimentalt. Det är ord skrivna med uppskurna handleder.
Det är tankar födda under våldtäkt. Det är ord som skrevs
med avsikt för att mörda. Mörda orättvisor. Mörda den som
står i vägen.

Vitt.
Ändå balanserar Miss Lyckad sina svarta ord med en
inspirerande livsaptit. Hon tar för sig på ett vis som
verkar helt kompromisslöst. Det är känslan av att
vägra vara offret som genomsyrar de flesta texterna och
i närheten av denna starka och spröda katten blir man
plötsligt funderandes över en hel massa saker.

Jag tycker inte Miss Lyckad har rätt i allt.

Som man kan man känna sig orättvist påhoppad
ibland t ex. Men det är ju hennes värld som skildras.
& den är bygger på hennes upplevelser så det är
en sann alternativ värld som målas upp.
Och det är också en av anledningarna till att man
gillar denna bok så mycket. Miss Lyckad vägrar blunda för
vad som finns i skuggorna runt omkring oss alla.

Den utmanar läsaren till ställningstaganden. En viktig
bok som vågar ställa frågor.

Och utan tvekan räddar den liv i behövda kvarter

1 kommentar:

Miss Lyckad sa...

Jag tycker du gör mig rättvisa.

Stort tack och en rejäl handskakning med respekt för gott samarbete.
Må hela världen köpa och läsa Miss boken.

Att du som man tar åt dig på vissa ställen är bra. Det tyder på att du äro en bra människa. Kvinnor tar nog åt sig en del också. Konstigt vore annars... så tack igen.

Imorgon kommer ytterliggare en bok till eder som äro signerad.

Kram och Tack.

/ Miss Lyckad -En bok till dom som bryr sig! -