onsdag 3 september 2008

Vem tror på Spöken?

Min andra diktsamling är i antågande. Inom mig har det väckt ett
bekant spöke till liv. Det är den där fule fan som viskar att jag
borde lägga ner. Att min poesi är värdelös.

Jag har den goda egenskapen att jag faktiskt kan ta mig för att försöka
fånga mina drömmar. Det är inte lätt. Men det är berikande och jäkla
kul att ta sig fram på kringelkrokar i sin strävan. Oftast går man vilse
men det kan kvitta.

En gång hittade jag rätt. För ungefär ett år sedan så fick jag ge ut min
debutdiktsamling Manifesto Doghead på King Ink Förlag. Det var en
upplevelse som enkelt skrivs in på topp 3 över höjdpunkter i mitt
konstnärskap. En kreativ kick som på mig hade den inverkan att jag
genast började skriva en uppföljare. Jag satt i den få vackra guldsitsen
att förlaget gillade mig och i uppföljarlöftet planterade jag fröet till
nästa bok:

En systerbok till min debut. En bok som ger läsare en positiv upplevelse.
En bok man kan läsa ut på en halvtimme men som räcker hur länge som
helst. En bok som menar att det är okejatt vara vanligt jävla vanlig i en
värld av kulturella superhjältar. En diktbok för den oinvigde och den vane.


Jag brinner loss ganska fort och snart hade jag ett färdigt manusi mitt
knä. En liten rackare vid namn H. K. Kraxmaskin.

Även om Kraxmaskinen kan ses som en Manifesto Doghead part
II så har det skett lite förändringar sen sist. Jag har ”skalat ner”dikter
och istället skapat deras helhet med hjälp av illustrationer.

Egentligen är det en självklar riktning att gå för mig eftersom jag är
i det närmaste besatt av att rita.
Att kombinera olika sätt att berätta var fascinerande. Det födde
lust att vilja berätta något längre än den sedvanliga korta dikten.
Lusten resulterade i den filosofiska, dokumentäriska samt illustrerade

diktsagan om ett dygn i mitt liv. En saga som står som final i boken.

När jag skapar blir jag blind. Det kreativa flödet är det viktiga och
jag dras väck som en liten barkbåt på de sju haven. Mitt kreativa
är på så sätt byggt av impulsivitet och stundens hetta. Därför
kommer alltid det där spöket och kör på med sitt jante-tugg när
det är dags att se vad det är man har byggt ihop under febern.

Men vem tror på spöken?

Reklam

Du kan förbeställa H.K. Kraxmaskin på förlaget. Skriv
ett mail på denna adress order@kingink.se .
Uppge adress och hur många böcker du vill köpa.
Priset är inte klart ännu men det är lägligt att
räkna med strax under en hundring!

Inga kommentarer: