torsdag 26 februari 2009

Jag fångade ett ögonblick

Rysare på Rudbeckius imorse

- Iris, när du föddes hade du en annan mamma
och pappa. Dom kunde inte ta hand om dig så
det var därför du bodde på barnhemmet i Kina.
Där fick du vara nästan ett år innan du fick din
riktiga mamma och pappa

- Vart är dom?

- Det vet inte någon. Kanske i Kina nånstans.

- Pappa! Berätta om Pippi...

*
..och så var rysaren över. När berättar man för
en adopterad dotter? Finns väl inget rätt eller fel
tidpunkt. Jag har fört det på tal en gång tidigare
och i dag flög det i mig igen. Jag vill föra in det i
hennes värld på samma sätt som barnhemsgrejset
redan är där. Hon vet att hon har bott på barnhem
och bott i Kina. Men ännu kanske inte reflekterat över
anledningen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du gör helt rätt som fångar dessa små ögonblick.
Så småningom så kommer ni till en punkt då tösen frågar själv..
Då har ni satt en trygg grund för hennes frågor med dom små ögonblicken...

Sköt om er!

Sirpa

Anonym sa...

Jo. men det var lit nervöst djupt vatten kände jag :)

- Håkan

Lyrans Noblesser sa...

Lovisa har själv tagit upp att hon legat i min mage. Jag berättade då om Kina-mamman osv. Därefter säger hon ibland när vi tittar på CCTV9 att hon ser sina Kina-föräldrar där.