söndag 25 november 2007

Sorti för en Sardin

Kärestans syster har ett akvarium i sitt hem, och hennes dammsugare la av
idag. Dammsugaren är en fisk som simmar omkring och suger alger och
annat skräp från akvariumbotten. Halväcklig hobby och säkert inget man
blir lastgammal av heller. Och idag dog han. Men rackarn hade klämt in sig
mellan lite stenar så han flöt aldrig upp. Så jag fick gå över till frussystern och
fiska upp döingen. Matten klarade inte av det riktigt då hon både brottades
med sorg och äckelkänslor. Dammsugarn var lite äckligt hård i kroppen faktiskt.
inte alls som en fisk. Mer som en robot i gummihölje. Tänk om fisken egentligen
var en spionkamera som la av?

Det kom snö i Köping så pass att familjen plocka fram Pulka och skoja runt
i snön på morgonkvisten. Iris gillade det bättre iår än i fjol. En snögubbe
rullade jag ihop oxå, men hon brydde sig otacksamt lite om den fantastisk
fina skapelsen. Hon slog av stackarns hans huvud!
Senare så blev det bara slask av vinterskruden och då höll vi oss inne.

Ann-Cha laga gryta idag. Hon är en fantastisk kvinna, denna lilla fru och
Irismamma. Jag får lite dåligt samvete med att hon får sköta så mycket
i hushållet. Nog städar jag och grejar, men det är inte så jämlikt som det
borde vara. Det är Ann-Cha som ser till att det händer saker och jag känner
mej ofta som "att jag hjälper till". Och det blir lite fel. Maten är en sak. Den
har hon nästintill paxat att få göra eftersom jag är så värdelös på det och hon
en gudinna på det. Men jag skulle behöva vara mer drivig med hushållsbestyren.
Jag lastar rätt mycket på Ann-Cha. Hon ser till att räkningar betalas, hon skriver
matsedel och inköpslistor. Hon har koll på Iris klädföråd, vad som behövs handlas
där och vad som finns på dagis. Och så vidare.
Om inte annat så vill jag nog att det ska bli mer likadelat för att inte iris ska
tycka det är okej med en karlslok som inte gör mer än jobbar ihop lön och
dammsuger då och då, sedan när hon skaffar sig livskamrat. Men sen är jag lat
av naturen också förtåss.

Nu är helgen snart slut. Nästa vecka är det realse på Svensk Poet 2007

1 kommentar:

anncha sa...

Jaa, visst är jag bra på att hålla koll på min lilla familj :)