torsdag 2 april 2009

En förklarad dikt


Sparvsånger

utanför centrum finns ingen sparv
dom slutar sjunga där husen dör
jag undrar om dom vet något jag inte
vet och jag undrar varför

jag undrar varför jag blir som ett
fotografi
varför hela jag manar mej

gör det inte

men ändå kan jag inte låta bli
och sen hamnar utanför


hela parken var full av mörker i morse och av
fåglar i träden som visslade att jag gick i deras
värld lika mycket som dom satt och pep i min.
inga bilar for hit och dit och inte några hundar
nosade runt. bara jag, gryning och fåglar i park.
de osaliga kajorna högt upp på himlen. de håller sig
runt rudbeckius förstås. sen bara var det tyst överallt
och den dikten här uppe kom sig. så kan de va
när man går till fabriken också. och förkalra sin dikt
är väl också osnyggt men det sket jag visst i

Inga kommentarer: