onsdag 20 augusti 2008

Recension Babinskis Tecken

Recension: Babinskis Tecken Demo
Rättskaffens svensk trallpunk


Betyg 3 af 5

På Charta 77 kvälla fick jag mig en cd av trallpunkarna
Babinskis Tecken. Det var en demoinnehållande 4 låtar
och namnet den bar var/är Rättskaffens svensk trallpunk.

Och till-o-börja med så kan väl konstateras att det var
ett riktigt bra namn, eftersom det var just det som
skivan handlade om sa min musikspelare.

Bandet består av Andreas Mallsten, Dan Sundström, och
Marcus Häll men tycks ha haft en litet intensivt medlemsbyte
innan den färdiga demon fanns till handa. Bland personerna
som figurerat märks Mart Hällgren som e Den lyckliga Kompisen, ju.

Sen när man spottat honom i infotexten blir det kanske lite orättvist
betraktande av bandets musik. Man söker kanske inte men märker
Marts stil i låtarna. Kanske skulle jag inte göra det om jag inte
visste? Vem vet?
Nu är det som det är och därför så blir det så att man tycker
att det låter DLK/Egon både härna och därna på demosen.
Vilket ska ses som ett stort plus för det går ju inte av för hackor
att ha den känslan när man trall.

Jag gillar första låten Livet på landet som är rak och drivig
punkrock i tvåtakt och lite fråga & körsvar i refrängen. Toppbetyg.

Och sedan blir det ännu bätter på låt nr 2, När vänner spelar punk,
med sång som har lite älskvärd trallpunkhumor i texten. Jag vill
gärna spela punk med er! Dunka dunka dunka.

Sedan blir det plötsligt ointressant de sista två låtarna. Måvara att
fjärde låten är ”live från replokalen”, för det är ju inte intressant att
höra egentligen. Det känns lite utfyllnad.

Så slutbetyget blir tre. Enligt matematiken 2 topp och 2 mindre toppen.

Förövrigt blev konstnären i mig förälskad i den fina foten i loggan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Till och börja med... Babinskis lät så innan Mart...hmm...och lär dig stava och skriva korrekt svenska så blir det roligare/bättre/sämre att läsa. Säger inget om musiken i sig men din recension sög. Big time....Blehh

Doghead sa...

jaha surgubbe/gumma