torsdag 6 augusti 2009

En dikt!

En nedfart i avgrunden

Onda, bittra blick. Jag misstror dig.

Men jag blir sjuk.

För dom rör sig så fint. Jag trampar
kring vilt och plattar till träden och buskar
och snår. Jag plockar mitt bittra där
älvorna har dansat fram.

Det är inte synd om mig. För det är en elak, bitter blick
som ser in i televisionen och vill så mycket att det inte
ska sluta lyckligt för någon endaste av de inblandade.

Bara ibland når den önskningen fram.

Då blir det svartkarma i mig.

Andra spelar taggtråd där jag inte kan vara med.

Men jag ska köra en blues för 15 år på Sing Sing. För
under poeternas
viskningar, i vilka mina skrik
försvann , låg ett

litet ont,

ont frö.

~

Titeln är lånad från Edgar Allan Poes berättelse.
Jag håller på att skriva olika textstycken som ska kunna
användas mellan de olika filmerna som övergångar
på olika sätt. Dessa små håligheter har skapat
möjligheter att skriva lite mitt emellan den diktstilen som
jag brukar ha och vanlig berättarstil.

Inga kommentarer: